Lisbeth Lykke Lyngsø / Formand
Telefon: 2084 6470
Email: LisbethLS@hotmail.com
Sandie Pedersen / Næstformand
Mobil: 6019 0587
Email: sandie1986@gmail.com
Gitte Meinz / Menig medlem
Mobil: 3051 5988
Email: gitte.meinz@gmail.com
Debbie Damgaard /Sekretær
Telefon:2973 5100
E-mail: debbiedamgaard896@gmail.com
Tommy Pedersen / Kasserer
Telefon: 2421 1503
Email: tpholdingolgod@gmail.com
Vedtægter for Ølgod og Omegns Rideklub.
1. Foreningens navn er Ølgod & Omegns Rideklub (ØOR) og dens hjemsted Varde kommune. Foreningen er stiftet d.2.februar 1976.
2. Foreningens formål er at skabe gode muligheder for at dyrke ridesport, og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben, at udbrede kendskabet til ridning og heste. Foreningens virksomhed er almennyttig og åben for enhver, som tilslutter sig foreningens formål. Foreningen er medlem af Dansk Ride Forbund (DRF), under Danmarks Idræts forbund (DIF), hvorfor klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de to nævnte forbunds, reglement og bestemmelser, herunder de af de pågældende forbund fastsatte voldgiftsbestemmelser.
3. Indmeldelse i foreningen sker ved skriftlig henvendelse til kassereren med oplysninger om navn, adresse, fødselsdato, e-mail og telefonnummer. Alle medlemmer er aktive medlemmer. Optagelse af umyndige kan kun ske med skriftlig samtykke af værge. Medlemskabet er gældende fra den dato, hvor skriftlig anmodning herom modtages af kassereren.Fra samme tidspunkt har aktive medlemmer ret til deltagelse i aktiviteter i foreningen.
Et medlem kan være:
- Aktivt seniormedlem.
- Aktivt juniormedlem.
- Stævnemedlem.
Aktivt seniormedlem er medlemmet fra slutningen af regnskabsåret, i hvilket vedkommende fylder 17 år.
Aktivt juniormedlem er medlemmet til slutningen af det regnskabsår, i hvilket vedkommende fylder 17 år.
Stævnemedlemsskab følger kalenderåret indtil 01.01, uanset tidspunkt for indmeldelse. Stævnemedlemsskab giver alene mulighed for at starte stævner i DRF regi som medlem af ØOR. Stævnemedlemsskab giver IKKE adgang til brug af ØOR’s faciliteter på Meljvangvej 20 i Ølgod eller deltagelse i klubaktiviteter.
Al færdsel på klubbens arealer foregår på eget ansvar.
3A. Æresmedlemmer kan udnævnes på bestyrelsens forslag af en generalforsamling. Diskussion om forslaget kan ikke finde sted, men forslaget skal, såfremt et stemmeberettiget medlem begærer det, underkastet skriftlig afstemning. Ved en sådan afstemning kræves for udnævnelsen en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmet betaler ikke kontingent, men har stemmeret på generalforsamlingen, og er valgbar til bestyrelsen.
4. Hverken klubbens medlemmer eller dens bestyrelse hæfter for klubbens gæld eller anden forpligtelse.
5. Foreningens regnskabsår går fra d.1/1 – 31/12. Ordinær generalforsamling afholdes i januar kvartal. Foreningens midler opbevares i et anerkendt pengeinstitut.
6. Årskontingent fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling. Kontingentet opkræves en gang om året pr. 1/1 det efterfølgende år.
7. Udmeldelse af foreningen sker skriftlig til kassereren. Desuden betragtes et medlem, som udmeldt, når den pågældende ikke har betalt sit kontingent, senest en måned efter, der er rykket for det.
8. Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fast omfang, dog max. 2 md. til et medlem der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde opfører sig til skade for klubben.
For at denne beslutning kan være gyldig kræves, at mere end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen.
Medlemmet skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen, inden afstemningen finder sted. Denne afgørelse kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage.
Distriktets forretningsudvalgs afgørelse er inappellabel. Et evt. forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabil.
8B. Karantæne/udelukkelse.
I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamling, at et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På gengeneralforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig afstemning, og for vedtagelsen kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer (blanke stemmer tæller som afgivne). Medlemmet har krav på, at være til stede og forsvare sig.
Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet indbringes for Dansk Ride Forbunds Disciplinær udvalg inden 4 uger.
8C. I det § 8 B omhandlede tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig afstemning, og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer, afgøre at sagen via hovedbestyrelsen indbringes for Dansk Ride Forbunds Disciplinær udvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse fra andre andre rideklubber eller evt. indstilles til Danmarks Idræts-Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund. (eksklusion)
9. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og indkaldes af bestyrelsen Der indkaldes til generalforsamling ved offentliggørelse på klubbens hjemmeside 21 dage før dens afholdelse. Forslag der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Stemmeret på generalforsamlingen har ethvert aktivt seniormedlem og æresmedlem efter min. 6 måneders uafbrudt medlemsskab. Stemmeret på generalforsamlingen har desuden værge for ethvert aktivt juniormedlem efter minimum 6 måneders uafbrudt medlemsskab.
Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
10. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
Valg af dirigent.
Formandens beretning.
Forlæggelse af regnskab for det forløbende år til godkendelse.
Fastsættelse af årskontingent.
Behandling af evt. indkomne forslag.
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
Valg af 2 revisorer og 1 suppleant.
Eventuelt.
11. Stemmeafgivning skal være skriftlig, hvis 2 medlemmer forlanger det.
12. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for 2 år af gangen. Der afgår henholdsvis 2 eller 3 hvert år. Det første år 2 efter lodtrækning. Genvalg kan finde sted. Alle der vælges som bestyrelsesmedlem, skal senest på valgdagen være fyldt 18 år.
Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand, sekretær og kasserer. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen er bemyndiget til at udpege foreningens medlemmer til udvalg, som bestyrelsen måtte finde det nødvendigt at nedsætte. Over bestyrelsen handlinger føres protokol.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig såfremt mindst 3 medlemmer og formanden er tilstede.
13. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det er nødvendigt eller 1/3 ad de stemmeberettige medlemmer skriftlig indsender begæring herom til bestyrelsen med angivelse af dagsorden. Ekstra ordinær generalforsamling skal i sidste fald afholdes inden 4 uger efter begæring herom. Ekstraordinær generalforsamling afholdes med samme varsel, og det bekendtgøres som ordinær generalforsamling.
14. Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og varetager klubbens tarv efter bedste evne. Prokura kan af bestyrelsen meddeles 2 bestyrelsesmedlemmer i foreningen, Feks. formand/næstformand – kasser. Disse er således bemyndiget til at underskrive de dokumenter om køb, salg, anden afhændelse og pantsætning af klubbens ejendom, der er en følge af generalforsamlingens beslutninger, truffet i henhold til vedtægternes § 10. Der kan ikke meddeles eneprokura.
15. Ændringer af foreningens vedtægter kan kun vedtages af en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for ændringen. Vedtægtsændringer skal fremgå af indkaldelsen til generalforsamlingen. Vedtægtsændringer skal sendes til folkeoplysningsudvalget i Varde kommune
Enhver ændring af vedtægterne skal indsendes til DRF til godkendelse.
16. Foreningens opløsning kan finde sted, når beslutningen herom vedtages på to efter hinanden med mindst 14 dages mellemrum afholdte generalforsamlinger. Ved den første af disse generalforsamlinger skal beslutningen om opløsning vedtages med mindst 3/4 af de afgivne stemmer.
Ved den anden generalforsamling kan opløsningen vedtages ved simpelt flertal. På generalforsamlingen skal samtidig træffes beslutning om, hvorledes man skal forholde sig med foreningens formue, herunder fast ejendom og løsøre.
I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold anvendes til idrætslige formålfortrinsvis ride sportsligeaktiviteter inden for folkeoplysnings område.
17. Således vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling d. 09-01-2018
_________________________ _____________________
Formand Lisbeth Holt Jespersen Dirigent Lisbeth Rudbeck
_____________________________________________________________________
Øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Klubben tager sig af:
- Opkrævning af ridetimebetaling og kontingent
- Arrangementer på rideskolen såsom: ridelejr, julehyggedag, sikkerhedskurser
- Ryttermøde
- Elevheste
- Ridemærkeundervisning
- Stævner (i samarbejde med stævneudvalget)
- Juniorudvalg
- Sponsorudvalg
- Handicapridning
- Spring- og dressurundervisning
Generalforsamling Ølgod og Omegns
Rideklub
11. marts 2024
Rytterstuen, Ølgod kl. 19
1. Valg af dirigent.
Formanden byder velkommen
– Lisbeth Rudbeck er foreslået og valgt som dirigent.
– Lisbet indledte med at sikre, at generalforsamlingen er rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne.
– Lisbeth gennemgår dagsorden i henhold til vedtægterne. Der er ingen kommentarer til dagsorden.
Dagsorden er godkendt.
2. Formandens beretning.
V. Carina Hundvadt
Der er i 2023 holdt rytterlejr med en overnatning. Døgnet bød på rideture i det fri og i hallen. Anne og
Amalie lavede opvisning for børnene. Der var hygge og rigtig godt socialt samvær. Som afslutning på lejren
blev hestene trukket på sommerfold.
Der var en lille skare der mødte op til vores sommerfest. Det var en meget hyggelig aften under kyndig
håndtering af Carsten
Vi har afholdt arbejdsdage, hvor der er blevet gjort rent og fjernet en masse ukrudt.
Tak til Agersnap hestefoder for specialfoder og tilbehør til vores heste.
Tak til Ansager hestehospital for jeres sponsorat til 5 af vores heste.
Tak til Marianne for det store arbejde med regnskabet.
Tak til Gustavsen for samarbejdet omkring bunden. Den er virkelig fin.
Tak til Sportigan for samarbejdet omkring vores sponsortøj med ØOR-logo.
Vi sætter stor pris på samarbejdet med alle vores sponsorer. Det er en uvurderlig hjælp.
Der er igen i år afholdt mange stævner. Dette kan kun lade sig gøre fordi at Lisbeth Rudbeck har lagt
et kæmpe arbejde i det. Tak til Lisbeth og alle dem som har hjulpet til med stævnerne, det kunne ikke lade sig
gøre uden jeres hjælp.
Vi har haft elevstævne, som eleverne altid ser frem til. På trods af nerverne nyder de dagen, hvor de kan vise
familien hvo gode de er blevet. Der er planlagt nye stævner i 2024. Der er kommet en turnusordning, hvor
elevholdene på skift hjælper til stævnerne. Men der er brug for flere frivillige.
Vi har afholdt VAKS i vinterferien og efterårsferien, hvor flere fik prøvet at ride.
Tak til Sandie for dit arbejde med at sælge Bambusa strømper. Dette gav 15.000 kr.
Hobby horse er en succes og mange har fået en rigtig god oplevelse.
2 undervisere har valgt at stoppe, men vi har ansat 3 nye, så der er flere til at dække ved sygdom. Tak til Lisbet
Smidemann for overblik og de mange timer du har brugt for at få undervisningen til at fungere.
Der er i 2023 i alt 150 medlemmer.
I 2023 er der startet et nyt hold for damer, som er en succes.
Der er ikke solgt eller købt elevheste i 2023. Alle er raske og trives.
Ølgod efterskole kommer fortsat 3 gange om ugen og undervises af Stine. Tak for samarbejdet med
efterskolen.
Carina Hundevadt
– Der er ingen kommenterer til formandens beretning.
– Formandens beretning er godkendt
3. Forlæggelse af regnskab for det forløbende år til godkendelse.
Regnskabet omdelt til fremmødte og gennemgået af kasserer.
Der er et overskud i klubben på 512 kr. Elevtallet er faldet med 28% og vi har i det forgangne år nedlagt 4 hold. Vi har opstartet ét damehold.
Kommunen udbetaler tilskud til klubben, som bruges til leje af hallen.
Vi har i 2023 solgt Bambusa-strømper. I regnskabet er der registreret et overskud på 10.000 kr., men reelt ligger der et salg på 15.000 kr., da vi yderligere har indkøbt stævnestrømer, som skal sælges.
Rytterlejer har i år været afholdt med 1 overnatning og overskuddet er det samme som sidste år, hvor det blev afholdt over 3 dage.
Vi har modtaget restkompensation for covid-19 på 5.000kr.
Klubben betaler Hallen for leje af hal og rytterstue.
Øvrige udgifter: I foråret var der 2 heste, som havde behov for dyrlæge ud over det sædvanlige vedligehold.
En lille stigning på udgifter til udstyr, da vi har indkøbt nye sadler til elevhestene.
Der er derudover ikke noget som skiller sig ud.
Rideklubben får max i tilskud fra kommunen og det beregnes på baggrund åbningstiden i klubben. Da klubben har åben døgnet rundt, får vi den højeste tilskud.
Der har været et flot overskud på stævnekontoen i 2023.
Regnskabet er godkendt.
4. Fastsættelse af årskontingent.
Bestyrelsen varsler at kontingentet hæves med 50 kr. for alle typer kontingenter. Dette grundet øgede omkostninger til såvel DRF, bogføring samt almindelige prisstigninger.
Medlemskontingentet lægger generelt lavt set i forhold til andre klubber.
Et stævnekontingent koster 150 kr. årligt og vi ligger generelt lavt sammenlignet med andre klubber.
Forslaget er godkendt.
5. Behandling af evt. indkomne forslag.
Der er ikke indkomne forslag.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
På valg er:
Carina Hundevadt
Marianne Breum Debel
Valgt er:
Debbie Damgaard
Tommy Pedersen
Suppleanter:
1. suppleant: Emilie Valsøe Lomholt
2. suppleant: Vivi Lassen
7. Valg af 2 revisorer og 1 suppleant.
Revisor: Irene Bennetsen
Frederik Sørensen
Suppleant: Jens Erik Gräs
8. Eventuelt.
Antallet af medlemmer er faldet. Vi har haft en del udskiftning i underviser, hvilket har gjort at flere er stoppet. Det har ligeledes været svært at tiltrække nye medlemmer og elever til elevskolen.
Vil det give mening at udbyde andet eksempelvis agility eller ponygames. Der er bestemt mulighed for at udbyde hold med andet indhold end dressur. Der er dog et krav om, at der minimum skal være 6 på et hold, da man har udgifter til en underviser.
Vil det være muligt at udbyde timer på kun ½-time?
Efter VAKS er der kommet flere til en prøvetime. Det er vigtigt, at vi poster indhold på sociale medier, så folk ved, at vi er her. Står vi på rideforbundets hjemmeside med information om, at vi også har kæphest? Der er forslag til, at man deler sedler ud med information om rideklubben samt et arrangement med kæphest. Der er forslag til, at man deltager i Fed Fredag med kæphest.
Har vi åben hus på Rideskolen? Vi har åbent hus ved jubilæum og ellers er det når kommunen afholder VAKS i ferierne.
Der er forslag til at vi stifter et arrangementsudvalg. Sandie og Lisbeth arbejder videre med at stifte et udvalg.
_____________________________ _______________________________
Formand Dirigent