Carsten Juul Thomsen / Formand
Mobil: 60 49 89 80
Email: carstenjuulth@hotmail.com
Anne Sofie Nielsen / Kasserer
Telefon: 51 52 96 17
E-mail: annesofienielsen@icloud.com
Anja Nyvang / Næstformand
Mobil: 20 77 88 81
E-mail: anjaoglars@webspeed.dk
Lisbeth Lykke Lyngsø / Menig medlem
Telefon: 2084 6470
Email: LisbethLS@hotmail.com
Gitte Meinz / Menig medlem
Mobil: 3051 5988
Email: gitte.meinz@gmail.com
Vedtægter for den selvejende institution ”Ølgod Ridehal”
§ 1 Institutionens navn er ”Ølgod Ridehal”. Dens hjemsted er Mejlvangvej20,6870 Ølgod.
Institutionen er selvejende.
§ 2 Institutionens formål er, i Varde Kommune, at erhverve eller opføre samt drive, gennem udlejning, en eller flere ridehaller med dertilhørende indretninger til fremme af interessen for hestesporten.
§3 Den til erhvervelse af grund samt opførsel af bygninger m.m. fornødne kapital er tilvejebragt dels ved medlemstegning blandt byens og egnens beboer og institutioner, dels ved brug af frivillig arbejdskraft samt belåning af ejendommen.
§4 Såfremt der ved institutionens drift, eller afskrivning, måtte fremkomme overskud, der ikke medgår til udligning af underskud fra tidligere år, eller til passende henlæggelser til istandsættelse, fornyelser, vedligeholdelse, imødegåelse af eventuelt underskud m.v., men anvendes til ekstraordinær afskrivning, modernisering, montering eller udvidelse af de til institutionen hørende lokaler eller bygninger.
§5 Det tilstræbes, at medlemmer af Ølgod og Omegns Rideklub over 18 år er medlem af Ølgod Ridehal med stemmeret på institutionens generalforsamling. Ligeledes har personer, erhvervsdrivende og foreninger samt andre med gyldig stemmeret på generalforsamlingen.
Alle personer over 18 år, som har hest stående i Ølgod Ridehal i mere end 3 måneder, skal være i besiddelse af et medlemsbevis af værdi kr.250,00.
Medlemmerne og bestyrelsen har ingen andel i institutionens formue eller eventuelle overskud, der alene tilfalder institutionen, ligesom medlemmer og bestyrelse heller ikke hæfter for institutionens gæld eller et eventuelt driftsunderskud.
Til hvert medlem udstedes et medlemsbevis, lydende på medlemmets navn og dets indskudte beløbs størrelse. Medlemsbeviset giver stemmeret på institutionens generalforsamling. Hvert medlem har en stemme, når der mindst er indbetalt kr. 250,00. Medlemsbeviset kan overdrages til en anden person og skal noteres i institutionens bøger.
§6 Generalforsamlingen er institutionens øverste myndighed
Vedtægtsændringer, salg af fast ejendom eller institutionens opløsning, kan kun ske efter generalforsamlingsbeslutning.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til fremmødte stemmeberettigede.
Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt stemmeflertal. Dog kræves der ved beslutning om institutionens opløsning, at mindst 2/3 af medlemmerne stemmer herfor.
Er et sådant antal ikke mødt, men forslaget i øvrigt vedtaget med 2/3 af de mødte stemmer, indkalder bestyrelsen inden 14 dage til ekstraordinær generalforsamling, på hvilken vedtagelsen kan ske med 2/3 af de afgivne stemmer, uden hensyn til hvor mange medlemmer, der er mødt.
Over det på generalforsamlingen vedtagne føres protokol, der underskrives af dirigenten.
§7 Til generalforsamlingen har samtlige medlemmer stemmeret.
Hver stemmeberettiget person over 18 år, som har gyldigt medlemsbevis til Ølgod Ridehal senest 3 måneder før generalforsamlingen, har stemmeret. Stemmeret kan kun udøves ved personlig nærværelse.
Indkaldelse til generalforsamling sker ved bekendtgørelse på ØOR’s hjemmeside med mindst 21 dages varsel. Dagsorden, udover de i § 8 nævnte punkter, skal angives i bekendtgørelsen.
§8 Ordinær generalforsamling afholdes i Ølgod hvert år i januar kvartal.
Dagsordenen skal omfatte:
- Valg af dirigent
- Årsberetning og godkendelse heraf
- Regnskab og godkendelse heraf
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer samt valg af 2 suppleanter
- Eventuelt
Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, må være indgivet til bestyrelsen 14 dage før generalforsamlingen.
§9 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det påkrævet, eller når mindst 1/3 af medlemmerne over bestyrelsen fremsætter motiveret anmodning herom.
§10 Institutionens ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Tre vælges af generalforsamlingen, 2 vælges af bestyrelsen for Ølgod og Omegns Rideklub.
Medlemmer valgt på generalforsamlingen vælges for 2 år, således at der på lige årstal vælges to medlemmer og på ulige årstal et medlem.
Alle valg er skriftlige.
§11 Bestyrelsen er selvkonstituerende. Formand, næstformand og kasserer vælges for 1 år af gangen. Intet medlem af bestyrelsen må direkte eller indirekte oppebære noget vederlag for hvervet.
§12 Bestyrelsen afholder møde efter formandens og næstformandens bestemmelse. Bestyrelsesmøde skal indvarsles, såfremt 3 af bestyrelsens medlemmer måtte begære dette. Indvarslingen sker skriftligt med 8 dages varsel og med angivelse af dagsorden.
§13 Bestyrelsen ansætter og afskediger personale samt påser, at institutionens ejendom anvendes i overensstemmelse med formålet.
Bestyrelsen sørger for udfærdigelse af et regulativ, der nærmere fastsætter retningslinier for den daglige drift, herunder lejetakster.
Lejen for lokalernes benyttelse skal i øvrigt fastsættes således, at der opnås en forsvarlig økonomisk drift af institutionen, herunder foretages rimelige afskrivninger og henlæggelser.
Bestyrelsen er bemyndiget til at pantsætte institutionens ejendom med tilbehør i det for institutionens start og videreførelses fornødent omfang.
Bestyrelsen fører en forhandlingsprotokol, hvori indføres de tagne beslutninger. Tilføjelser underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
Den daglige ledelse varetages af halinspektør med reference til bestyrelsen.
§14 Bestyrelsens beslutninger afgøres ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær næstformandens stemme afgørende. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst havdelen af medlemmerne er tilstede.
§15 Institutionen tegnes af bestyrelsens formand eller i dennes fravær af næstformanden begge i forbindelse med yderligere et bestyrelsesmedlem. Ved køb, salg eller pantsætning tegnes dog af samlede bestyrelse.
§16 Institutionens regnskabsår går fra 1.januar til 31. december.
Den af bestyrelsen valgte kasserer udarbejder, på grundlag af institutionens bøger, driftsregnskabet og status inden generalforsamlingen. Regnskabet føres af registreret revisor.
§17 I tilfælde af institutionens opløsning, træffer generalforsamlingen bestemmelse om anvendelse af institutionens midler. Disse skal anvendes til et eller flere med institutionens beslægtede formål eller andre idrætsformål i den gamle Ølgod Kommune.
Således vedtaget på den ordinære generalforsamling den 22.03.2018
Formanden for Ølgod Ridehal
Hallen tager sig af:
- Udlejning af bokse
- Kontakt til privatopstaldere
- Vedligehold af udendørs areal(hegn mm.)
- Vedligehold af ridehallerne og stalden (bund, vandingsanlæg m.m.)
- Cafeteriaet
- Rytterstuen
- Lønninger(Conny Villadsen 20 16 57 64)
- Traktor
- Foder
- Staldvagter og weekendvagter
- Ansættelse af undervisere
- Kontakt til fastansatte
Generalforsamling Ølgod Ridehal
11. marts 2024
Rytterstuen, Ølgod Rideklub kl. 19
1. Valg af dirigent – Lisbeth Rudbeck er valgt
Lisbet indledte med at sikre, at generalforsamlingen er rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne. Dagsorden er godkendt.
2. Årsberetning og godkendelse heraf – Formandens beretning v. Carsten Thomsen
Så er der gået endnu et år med mange gøremål, for både bestyrelse, ansatte og frivillige.
En af de store ting der tilkom rideskolen var ny ridebund i både lille og stor ridehal, dette var et tiltrængt tiltag og et ønske gennem længere tid da den eksisterende bund var slidt helt ned Gustavsen anlæg har lavet et rigtigt godt stykke arbejde heri, der har efterfølgende været lidt justeringer som de har lavet uden protester. Gustavsen anlæg kan varmt anbefales hvis nogen skal have lavet noget lignende derhjemme, kik gerne på deres hjemmeside.
Ny baneplaner indkøbt og styret af vores allesammens Anne, som på bedste vis holder bane ved lige, det gælder også udendørs bane når ellers den er tør. ( længe siden)
Som i tidligere år har vi haft et par arbejdsdage hvor der bliver vasket, klippet, fejet og ryddet op rundt omkring på matriklen, det er en af de dage hvor der er liv alle steder og der bliver knoklet for at stedet fremstår pæn og ordentlig, som P vagt ved stævner høre jeg jævnligt rosende ord for stedet, det er båre dejligt. Noget andet er at det er en fornøjelse at komme herud dagene efter og se det hele, som det gerne måtte være hele tiden. Apropos oprydning, den 6/4 er der arbejdsdag hvor i er velkomne til at gi` en hånd med.
Der er søgt fonde til vinduer på begge sider af cafeteria samt på nyt gulv i samme og maling, ligesom køkkenet også tænkes på, det kan gå hen og blive et rigtigt flot cafeteria i år hvis det bliver godkendt de forskellige steder. Derudover er der søgt til nye hegn om vores løbefold.
Stalden har været godt fyldt op med stabile opstalder i 2023 og det er skønt at Ølgod ridehal er et attraktiv sted at have hest stående. Julie Simmelkær har passet stalden hele 2023 og det har hun gjort helt fantastisk.
Samarbejdet med Ølgod efterskole går godt og der er fyldt op på ridelinjen de næste 3 år. Vi har sat elevantallet ned for næste skoleår, da klubben kun har 10 elevheste og de alle er af ældre dato og de skal passes godt på. Stine varetager stadig undervisningen på Ølgod efterskoles ridelinje.
Rideskolen er nu også indehaver af et stykke kunst som er sat op på podiet i store ridehal, den er dog taget imod med skepsis fra hestene. De må se om de kan vænne sig til den.
Vores græsfolde til elevhestene er nu lejet ud til Carsten Hvelplund som vi har indgået en lejeaftale med, så vi fortsat kan bruge dem.
Høsten i 2023 var udfordrende pga tørke i juni, regnvejr i juli og august og først i september blev det tørvejr. Men der var det for sent at lave hø så wrap måtte indkøbes. Priserne er også derefter, at høsten ikke gik som den skulle.
Michael Debel og Lisbeth Smidemann har valgt ikke at stille op til ny bestyrelse i næste sæson, stor tak for deres arbejde i bestyrelsen. Ligesom andre foreninger er det altafgørende at der er frivillige til at hjælpe med stort og småt, største TAK til disse, for det kan ikke lade sig gøre at drive stedet uden hjælp.
Tak til ansatte og anden godtfolk for godt samarbejde i år 2022-23
Formand Carsten Thomsen
Formandsberetningen er godkendt.
3. Regnskab og godkendelse heraf
Regnskabet omdelt til fremmødte og gennemgået på mødet.
Der er et overskud i Hallen på 5000 kr. hvor der tidligere år har været op til 50.000 kr. Årsagen er, at opstaldningen har været mere ustabil. Det har betydet et fald på 23.000 kr. Der har derudover i denne periode været prisstigninger. Hallejen er også faldet grundet fald i aktiviteter i klubben. Priser på foder og hø er steget markant og har haft stor indflydelse på resultatet. Lønninger er faldet grundet fald i aktiviteter i klubben. Der er nedlagt elevhold i klubben. Tømning af containere er steget med 35% grundet prisstigninger. I januar sidste år gik vi over på flex-el, som har gjort, at vi har hentet en stor besparelse på el-udgiften. Der er lavet stormskader på hallen og stalden. Der har været større udgifter på traktoren end de foregående år. Traktoren skal udskiftes inden for den nærmeste fremtid. Der er ikke lavet større investeringer udover bunden i hallen, som er betalt på baggrund af tilskud fra fonde.
Regnskabet er godkendt.
4. Behandling af indkomne forslag
Der er ikke indkomne forslag.
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter
På valg er: – Michael Debel
Valgt er:
Anne Sofie Mikkelsen
Suppleanter:
1. suppleant er Janni Andresen
2. suppleant er Sandra Meilandt Nielsen
6. Eventuelt
Der ønskes ny cement på møddingspladsen samt evt. overdækning heraf.
Ønsker Hallen, at der er fuld stald?
Vi vil gerne have flere heste i stalden, vi er dog udfordret på antallet af foldpladser. Det har ikke været muligt at låne penge til køb af jord.